Ratings and Recommendations by outbrain

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Mungkinkah akan ada lagi?

Salam semua...

Mood takde this today..
Ntah nape pagi tadi tetiba terdetik d hati cam nak mengundurkan diri dari dunia blogger. Ntahla.. Sebenarnya blog ni..& Perkenalan ngan sahabat2 maya memberi kesan yang mendalam dalam kehidupan seharian aku. Tempat aku mengisi masa lapang dengan berkongsi cerita & pengalaman... Terima Kasih semua..kalian mewarnai suka duka kehidupan aku d rantau nih! Aku kat tempat orang ni bukannya ada kawan pun!!!!

Tuk hari ni...ada gak nak kongsi menu yang aku sediakan... Harap2 esok aku masih ada tuk berceloteh d sini.. InsyaAllah...



Lamb Chop & Potato Wedges for my hb. Dah lama dia suh buat.... Pebret tuh!!




Tom Yam tak cukup bahan tuk aku. Buat gak sebab tak sabo nak rasa tomyam paste dr Bangkok tu... Sedap!!!

Nasi Goreng SIAPPPPPPPP!!!

Perut kenyang...so hanya ada satu perasaan!!! iaitu...perasaan MALAS!!! huhuhu...

Layan je lah menu simple tuk berbuka posa arinih....


Set lengkap Nasi Goreng Bersayur

Ada nasi..(dah nama pun nasi goreng, ye tak??), ada ciken wing penyet, ada sambal belacan istimewa (wallah, sedap woo!), sikit ulam2an, tempoyak & sup. Cukup ringkas!! Sebenarnya dr pagi kepala dah set nak masak lain, tapi bila time masak petang tetiba menu bertukar lak....last minit ubah menu.. Takpe la kan...yang penting kenyang!!! Burp, alhamdulillah..

Untuk c kakak, nasi putih ngan sup ayam. untuk adik lak masakkan mee goreng udang. Takyah la inteprem, mee tu cuma letak udang jer.. Letak macam2, karang aku yg dok jadi tukang pilih! huhu...malas acik!!



sambal Istimewa.... Makan takleh nak stop!! masalah tul!!!!

Ikan Kod dengan Sos Putih

Selamat malam semua.... semoga line tenet speed ye ini malam!!! heheh..

Tengok news tadi, kes H1N1 dah makin teruk..dah catatkan 3 kematian. Banyak institusi pendidikan dah di tutup.. rasa risau sangat. Cam kat mana2 pun dah tak selamat. Salah satu skul kat area Miri ni pun dah di tutup. Sekolah tempat kami lalu lalang bila nak gi bandar!.. Memang tak kuarla wat sementara nih!!! Takut!! Harap2 semuanya berakhir dengan cepat & selamat. Semoga Allah S.W.T melindungi kami sekeluarga...melindungi kita semua.... Amin

Berbalik pada menu buka puasa hari nih... Simple.. ala2 mat saleh gitu!!. Jom makan...



Ikan Kod dengan Sos Putih.

Resepi dari myR. (Nape myR tak bleh bukak erk???)..dr siapa tak ingat plak, tapi bebanyak terima kasih... Ni 2nd time cuba. Request from my hb... Suka beno dia ngan kuah sos tu.. tapi sebab tak pedas, makan campur ngan cili tumbuk...



Memang best... Sedap banget!!! First time aku makan ikan kod. Mahal!!! Bising gak bila hb beli, sekeping tu rm11... Tapi hb kata "sekali sekala..kan jarang makan ikan, sekali beli apa salahnya yg mahal sket!!".. eheheh.... Sape lom cuba resepi ni, cubalah..sedap!!! pasti berbaloi2..




Desert yang ntah pe2... Bubur Pulut Hitam Berjagung.. Yummylicious.......

Parcel dari adik tersayang..............

Yang d tunggu telah tibaaaaa.....

Akhirnya.....sampai gak parcel dr adik sorang tu... suke sangat2... tak sangka leh dapat macam2.. Mekasih banyak2 ye pada pemberi yang baik ati ni.

Aku baru gak kenal2 manja ngan adik sorang ni kat alam maya. Masa kat Forum myR, just sapa2 mentel gitu!! Lgpun aku jarang lepak kat Forum, sampaila kmesraan terjalin d dunia blogger.. huhu..padahal sekampung! 1 skul lak tu...my junior!! tapi kat alam cyber gak kami berkenalan!! Cuma lom lagi dapat bertemu. Teringin sangat nak jumpa mak budak ni sebenarnyer! InsyaAllah, semoga Allah beri peluang tu. Akak harap persahabatan kita berkekalan sampai akhir hayat, insyaAllah...amin. Budi baikmu tak mampu akak balas......lebiu!!



Penuh 1 kotak...macam2 ada!!! Yg ni kena bagi 2 tau!!!



Comel tak??



Yang sedia d peragakannn..... so sweet.. suka bangettt... mekasihhhhh......



Setelah d bahagi sama banyak.....Yang akan di pos ke Mukah. Ntah bila nak pos ek!! ekekeke... sabo ar pada minah bekenu yg merantau kat Mukah tu.. masanya akan tibaaaaa.. huhu..

Renungan Pagi d bulan Rejab

Sudah Bersediakah Anda Ketika Dipanggil Pulang Oleh Allah SWT?!!!

Bersihkanlah dirimu sebelum kamu dimandikan!
Berwudhu'lah kamu sebelum kamu diwudhu'kan!
Bersolatlah kamu sebelum kamu disolatkan!
Tutuplah rambutmu sebelum rambutmu ditutupkan!
Dengan kain kafan yang serba putih!
Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih....
Walaupun orang yang hadir itu merintih.... .

Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai....
Lalu dilaksanakanlah solat Jenazah
Dengan empat kali takbir dan satu salam
Berserta Fatihah, Selawat dan doa....
Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah

Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus....
Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?
Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk dan sujud....
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput?

Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian....
Justeru ku menyeru sekelian Muslimin dan Muslimat....
Usunglah dirimu ke tikar Solat....
Sebelum kamu diusung ke liang lahad....
Menjadi makanan cacing dan mamahan ulat!

Iringilah dirimu ke masjid....
Sebelum kamu diiringi ke Pusara!
Tangisilah dosa-dosamu di dunia....
Kerana tangisan tidak berguna lagi di alam baqa'!

Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan!
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan.. ..
Dengan panggilan 'Izrail yang menakutkan!
Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan!
Kerana ianya berguna untuk yang tinggal....
Bukan yang pergi!

Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan!
Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan!

Ingatlah di mana saja kamu berada.....
Kamu tetap memijak bumi Tuhan!
Dan dibumbungi dengan langit Tuhan!
Serta menikmati rezeki Tuhan!
Justeru bila Dia menyeru,....
Sambutlah seruan-Nya Sebelum Dia....
memanggilmu buat kali yang terakhirnya!
Ingatlah kamu dahulu hanya....
setitis air mani yang tidak bererti!

Lalu menjadi segumpal darah!
Lalu menjadi seketul daging!
Lalu daging itu membaluti tulang!
Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti....

Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu....
Yang kalau jatuh ke tanah Ayam tak patuk itik tak sudu!
Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu....
Yang lebih agung dari malaikat!

Lahirmu bukan untuk dunia....
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat!

Sambutlah seruan 'Hayya 'alas Solaah'....
Dengan penuh rela dan bersedia!
Sambutlah seruan 'Hayya 'alal Falaah'..
Jalan kemenangan akhirat dan dunia!

Ingatlah yang kekal ialah amal....
Menjadi bekal sepanjang jalan!
Menjadi teman di perjalanan. ...
Guna kembali ke pangkuan Tuhan!

Pada hari itu tiada berguna.
Harta, tahta dan putera....
Isteri, kad kredit dan kereta....
Kondominium, saham dan niaga....
Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia!!!

' Saling berpesan-pesan untuk kearah kebaikkan'

Maja Blanca

Ntah nape gaknye malam ni line cam ciputttttttt.......... menciiiiiiiii!!!!

Jom layan gambo la...setelah berejam aku dok melangut depan nih!!



Hehehe..satu lagi menu... amik dari kak Hana...Tuk wat bukak posa gak!! hihihi.. suma benda nak makan... pastu tak larat nak abiskan... jadilah penghuni sementara peti es... sementara menunggu hari esok....




Dah lama nak wat kue ni..tapi asik tertangguh jer.. Bahan ni ada, bahan tu lak takde.. camtu seterusnya hinggalah akhirnya terlaksana gak keinginanku ini.... kacang tanah tu kasar sket, sebab malas nak tumbuk halus.. Blender kering ku rosakkkkk!!!

Buat just 1/2 adunan jer.... rasa lemak manis, cam puding kastard pun ada... sedap!!! tapi takleh makan banyak2... huhuhu...


Chicken Blackpepper

Menu kami berbuka puasa hari ni.... Sempoi jerk!!!


Chicken Blackpepper

Kali ni nak share resepi la..... Angin rajin, menyukat satu2... kalau angin malas.. aku campak ikut suka ati je laaa...

Bahan-bahan ( 2 orang )

  • 300g ayam dipotong kecil
  • *3 ulas bawang putih
  • *1 inci halia
  • * 2 sk lada hitam & garam
  • Kuah
  • 1/2 cawan sos cili
  • 1/2 cawan air
  • 1 sb sos tomato
  • 1 sb kicap
  • tomato ceri -optional
  • salad, timun & daun sup sebagai hiasan
  • 1 sk lada hitam tumbuk
  • 1 biji bawang besar dihiris bulat

Cara-cara

  1. Perap ayam dengan bahan* yang ditumbuk & juga garam Perap berapa lama pun boleh.. 1j, 2 j... 5j.. heheh..ikut kesukaan yer..
  2. Panaskan minyak, goreng ayam yang dah diperap tu agak2 3/4 masak...Tak perlukan minyak yg banyak.
  3. Kurangkan minyak gorengan ayam, terus masukkan bawang besar. Gaul rata, sampai bawang agak2 layu.
  4. Masukkan 1/2 cawan sos cili, air, sos tomato & kicap. Kacau rata..Masukkan lada hitam tumbuk. Rasa nak lagi cair, leh tambah air..
  5. Masak hingga ayam betul2 masak & kuah pekat.. Masukkan tomato. Perasakan ikut citarasa memasing. ( Bg saya dah x payah tambah perasa apa2, sebab sos & kicap dah lengkapkan rasanya.)
  6. Boleh dihidang ikut kreativiti memasing. Selamat Mencuba!!!

Karipap Inti Sedap

Huishhhhh...jenuh tul aku menunggu nak meng'upload gambo2 ni.. Tensen!!! dah lama nunggu, pastu dia kuar..'error".. huakloohhhh...geram!! mengantuk aku dok depan pc nih.. sampai keyboard ni hampir2 nak kena ciuman aku yang dok tersengguk2 tahan ngantuk... pas sahur pagi tadi terus berjaga sampai la nih... Mata dah stim jer.... Arghhhhhhhhhhhh...... terbayang bantalku yang mulus itewww....

Jom tengok d antara menu berbuka puasa ku di hari Isnin yang cerah ini..


Karipap Inti Sedap

Ntah nape tetiba cam nak makan karipap... Sib baik semalam ada beli kentang, kentang kat umah c HaSue dah bawak lari. Cuma ditinggalkan sebijik jer!!! huhuhu...

Resepi by MakYung yang sedang berdebor2 menanti kelahiran 3rd babynyer... Kak Hana Jepun. mekasih ye kak ina. Sedapp....nama pun Inti Sedap kan!!!



Kelimnya tak cun arrrr.. tapi blehla kan..tuk wat makan sendiri!.. Sekali buat, goreng suma sekali. Cam alang2 je nak tinggal.. heheeh..dasar tamak!!! Macam larat jer kan!! So, tadi aku melantak karipap je la, wat ganti nasi....makan ngan lauk!! Ada ka??? ekeke..suka ati aku la..

Jemputan...

Mari2 semua............

Di JEMPUT untuk makan JEMPUT-JEMPUT di pagi hari yang semput....

Heheheh....


Jemput2 Pisang

Tengok kat dapo, ada setompok pisang yang ranum & mekar.... takde plan ape nak buat ngan pisang tu selain tuk d makan camtu jek... C adik kalau nampak pisang memang suka makan gitu jer..pastu kenyang, tak moh makan yg lain dah... Sebab nak kuar arini, & mungkin akan bertemu ngan pisang yang lagi ayu & seksis...aku pun melenyekkan pisang2 tu....maka... siaplah menu bekpes pagi minggu nih!!!! Jemput2 Pisang Mama!!! ekekekee...

Pagi ni jom kita penuhkan perut ngan jemput2 pisang tu... & nasi goreng cili api yg tak tersenarai untuk d peragakan kali nih!!!

JEMPUT semuaaaaaaaa.........

Siaran Ulangan.......

Salam hujung minggu!!!... Hari ni tak kuar gi mana... hb ada skola ganti.. tuk ganti cuti raya nanti. Sib la guna jadual hari jumaat, so 11.30pg dah abis.. tp pastu ada meeting PIBG laks.. dekat 12.30 gak le sampai umah....

Kat umah wife dia yang terlebih comel nih just masak menu ulangan... Huhuhu.. Mula tu rasa cam nak wat mihun udang cam kat umah dak ika tu...tapi ntah nape..hati lebih meronta2 nak makan mihun lada sulah.. so... lunch today just simple & easy menu...



Mihun Lada Sulah..just guna bahan2 yang ada jer..almaklumla..dah penghujung minggu!!! makan ngan sambal kicap ler.. Tengok hb makan cam takleh nak stop!! Tak taula pasal sedap ke, atau sebab hb memang lapo tahap gaban.. Pe2 pun memang syiok tengok dia makan... Licin!!!




Kalau ayam goreng cam biasalahhh, mesti ayam goreng tepung ala2 KFC.. sebab ayam style ni yang paling laku kat umah ni. C adik cukup suka makan tang tepungnyer tu...sama je anak ngan abah.. krup krap krup krap... sekelip mata hilang dr pandangan... Resepi memang main buh jer.. ehehe..hb kata leh kalah ayam KFC..(bangga sat!!)

Tag dr HaSue

Tetiba rasa rajen nak wat Tag dr c H-Ha, S-Sue...HaSue.. :)

Tag ni tajuk dia -30 SOALAN.

Pada HaSue..harap puas ati....

1. Bekas kekasih saya adalah :

>Ada ker????

2. Saya sedang mendengar :
>kata2 c makhluk asing dengan kereknyer...(adik tengok cd otomen. ari2..sampai aku dah hapal!!)

3. Mungkin saya patut :
>stop merempit, gi dapo & wat nasik goreng!

4. Saya suka :
>masak, ngemas & merempit depan pc. Susah dah kena Virus tenet nih!!!

5. Sahabat-sahabat baik saya :
>orang yg memahami & mengenali diri ini sebaiknyer....

6. Saya tak faham :
>kenapa aku tak kurus2!!!!!

7. Saya kehilangan :
>handset pertama yg dihadiahkan hb kat Surau!!! hadiah masa bercintun! huhuhu

8. Ramai yang kata :
>saya ni manis bila tersenyum...:)

9. Makna nama saya :
>makna nama tak seindah rupa...isk..isk...

10. Cinta itu adalah :
>terlalu universal....pengertian yg begitu luas...teristimewa tuk insan2 teristimewa.

11. Di suatu tempat, seseorang sedang :
>tengok otomen...(adik ler tu!!)

12. Saya akan cuba :
>mencapai apa yg saya inginkan... memiliki apa yang saya impikan.

13. Ayat SELAMANYA membawa maksud :
>sampai bila2.....

14. Telefon bimbit saya :
>baru berusia tak sampai seminggu!! Hb br belikan yg baru!!!!..-( yg murah jerk!)

15. Bila saya terjaga dari tidur :
>saya cuit2 hb..suh bangun solat subuh....

16. Saya paling meluat bila :
>Line tenet putus2.....

17. Pesta/Parti adalah :
>berkumpul ramai2 & bergumbira

18. Haiwan yang paling comel yang pernah saya temui ialah :
>anak kucing!! tapi x berani nak pegang!!

19. Peringkat umur yang paling menyeronokkan bagi saya ialah :
>Suma peringkat umur menyeronokkan!! sebab setiap satunye akan melalui waktu2 yg berbeza.. pengalaman yang berlainan... kenangan yang tak dapat d lupakan.

20. Hari ini :
>rasa buringggg sangat... nak tenet pun takde mood...melingkar depan tv, baca mastika.

21. Malam ini saya akan :
>treng teng teng...kita lihat siapa yang kena!!!!

22. Esok saya akan :
>bangun awal cam biasa...sebab hb keje..ada sekola ganti!!

23. Saya betul-betul inginkan :
>bisnis yang saya impikan akan terlaksana & berjaya!!

24. Ketika saya lihat wajah saya di hadapan cermin pagi ini :
>tembam sangat ke aku nih????

25. Pusat Membeli belah atau arked permainan :
>eheheeh...jawapan bonus!! org suke shopping kat mana lagi kalau bukan kat Mall... huhuhu..

26. Makanan barat atau Jepun :
>Barat kot..sebab Jepun lom ada chance nak rasa....tak tau suka ke idak!

27. Bilik yang terang atau gelap :
>ikut masa & keadaan....huhuhu...

28. Makanan Segera adalah :
>makanan yg sejukbeku & cikedis...

29. Ayat terakhir yang anda katakan pada seseorang :
>babaiiiii............

30. Siapa yang anda mahu TAG?
>Stop sampai sini kot..rasanye dah ramai yg buat...tapi kalau ada sesapa rajen..buat la ek!!!

Daging Halia Bersos Tiram...

Salam d tengahari jumaat yang panas.... Kat luar panas... tapi masih leh maintain kat dalam umah nih!!

Tak tau nak tulis ape...Layan gambo je la ek!!!



Daging Halia Bersos Tiram....

Nak share resepi pun....hehehe...aku main campak2 jer ikut suka. Yela..jumaat hari yg rushing..suma nak siap cepat!! huhu.. Resepi sesedap rasa anak tekak!!! Tapi best gak arrr.... Muahahaha... Layannnnzzzz..........

Nasi Goreng Udang Berserai

Saje2 nak menggatal....

Menu my sweet hb malam nih....berulang kali aku tanya hb nak makan ape malam nih.. & berulang kali gak dia cakap dia nak makan nasi goreng. Huhuhu..sebenarnya aku malas...sebab nasi dah abis! Siang tadi pun makan nasi bukak pose semalam...tak masak pun!..

Dengan muka seposen, aku pun masuk opis...masak nasi lu.. Sib baik ler kejap je tanak... Sebelum solat maghrib, nasi dah masak...ambik semangkuk kecik, just tuk hb sorang jer... sejukkan lu. Nasi kalau pepanas d goreng nanti lembik..

Pas maghrib aku pun dok bersilat gayung kat dapo...keletang keletung...teng teng teng...siappp... C kakak mula aku tanya cakap cuma nak minum Vico ngan biskut, pastu bila dia nampak abah dia makan nasi...huaklohhhh..nak nasi gak!!!.. Padahal dah seteko depa dua beradik minum Vico tuh.. Dengan muka 5 sen lak..aku masuk dapo balik.. Wat sup telo paling mudah d asia tenggara!! huhuhu..... Makan la kome ngan kenyang yer buah2 atiku...



Nasi Goreng Udang Berserai.... Selagi stok udang tak abisss...selagi tu la ada je dia nak inteprem... Aroma serai yang d hiris halus memang harum & menyelerakan!!!.. Tambah lak ngan kopok belinjau yg aku angkut dr Johor..(heheh..selagi leh angkut, suma nak angkut!!!). Tapi sebab aku tak makan nasi malam...just tengok je ler..... huhuhu...

Jom makannnn...opsssssssss..hb dah abiskan lerrrr.....

Bun Ceklat ker??

Cuba merajinkan diri wat roti arini... ahaha..dah siap pon!!! dah makan pun!! dah terlebih kenyang pun!!.. camne nak diet? Haa..ada sesapa nak tulun jawab!!!

Guna resepi bun pandan berkaya...resepi lain kena guna susu segar.. sebab stok susu segar dah abis... menu ni guna air sejuk jer.. Lembuttt gilers...gebus cam pipi aku!.. hehe..

Bun Topping Ceklat. Bun kosong jer...ingat nak makan ngan jem duyan tuh... Masih banyak dalam stok. Nak buh terus dalam roti tu kang, langsung anak2 tak moh makan. Huishhh anak2ku ini Over cerewetsss... Ni lom tentu nak makan! Kadang naik geram melayan nyer... Tensen pun ada.. alahaii... anak omak!!!



Topping ceklat cam kek plak. Ada citer sebenarnyer... Bahagian atas tu ter'ireng' sket!!.. Kalau budak 2 tu nampak itam camtu. lagilah moh layan. So, godek2 kat gobok tu, adalah cooking ceklat yg dah tinggal baper kerat jer..(aku dah potong kecik2).. So..aku mekapkan la bun nih.. muahahaah...bolehla nak oiii...



Yo2 aku wat mekap cecantik..(ekekek..buruk ada la!!)..last2 c kakak just jilat ceklatnye, adik lak just makan bahagian ceklat.. part roti depa boh balik dalam tupperware.. Geram tul!! Sape kena makan?? Mama dia gak!!!! Tu yang kadang malas nak wat makanan ni...depa susah sket nak mencuba!!!

Mi Siputtttt.........

Ni salah satu kue nostalgia aku masa zaman sekola dulu. Tringat dolu2..kalau balik sekolah mesti singgah kedai pakcik depan sekola tu... ari2 dok beli benda alah ni. Kalau balik selalu naik bas trip ke 2..sementara nunggu bas tu, kopakla duit ni. Kalau ada kelas tambahan petang, lagila dok berkampung kat kedai tu... Tak taula ada niaga lagi ke idak pakcik tu.. Ijahhhh, ingat tak??..



Kenal takkue nih?? Pernah nampak? Pernah makan???....aku pasti kalau orang Johor mesti tahu kue ni...MI SIPUT!! Sedap makan ngan sambal tumis....makan tak hingat. Aku leh balun sampai berkeping2 sekali makan. Wallahhhhhhh...


Stok yang d bawak dr Johor aritu. Dah lama tak makan. Bertahun2 dah!! Hb aku pelik je tengok kue nih..tapi dah makan...baru dia tau!!! masyukkkkkkkkk.....





Yg belum d goreng... tak kembang!!

Menu arini laks..........

Muncul kembali....sementara line masih bernafas lagi...

Hari ni ingat nak sambung pose sunat lagi. Bila dah puasa rasa cam best jerr.. Tapi, nak wat camne...Terlajak perahu boleh berundur, terlajak tido tak sahurlah gamaknyer... eheheeh.. Kalau bulan Ramadhan, sahur tak sahur kena gak pose...tapi sebab yg ni tak wajib, tu yg suka ati je main skip2... hihihi...Ngengada tul mak budak ni kan!!!




Malas nak pikir nak masak pe ngn udang nih!! Nak menggoogle, pagi tadi line memang ngong.. so aku goreng gitu jer..setelah diperap dekat 1j dengan garam kunyit, serbuk lada sulah & tempoyak. Di ulangi TEMPOYAK!!!! ahahahah... Perap terlama sebab Kes kusyuk melayan TV ler nih.. Pe2 pun sodap gaks!! hehehe..



Sambal Terung yang mudah!!! Kalau makan terung memang suka lembik2...sekali hadap jer... sedap wooo....




Menu arini...........Jom layannnnnnnnnn

Easy, Simple & Yummy!!

Siaran tertunda!!!!.........

Amacam tajuk kat atas?? Muahahahah....Camla sedap pun kan!! Tapi yg penting senang masak, cepat siap... Tak kose den!!!

Ni menu bukak posa malam tadi...nak post, mlm td line wat hal... Connect tp takleh nak sambung. Geram tul!!! At last tdo awal ler.... Hb report pg td, t/hari ni br ok...



Menu yg senang banget!!! Buncis Goreng Telur wif Udang!!! nampak buncis kat umah kak Asma terus tringat kat stok buncis yg belum bersentuh tu... So, jadilah menu sesedap rasaku ini....



Ni lagi menu orang malas!! Ayam Masak Kicap! Masak sekali...anak2 makan, mak pak anak pun makan, Ni kes malas nak masak menu lain le nih! hahaha...yg penting kenyangggg!! (Sian laki aku!!)




Menu buka posa yg ringkas! Kopok leko tu sebab dah ternampak kat umah dak ika itu. aromanya sampai ke Miri nih. stok dr Johor banyak lg, so, balun je ler.. Kalau nak buat sendri pun anak2 tak moh...so tak kose den nak nyusahkan diri! Yg bekas kecik tu tempoyak. Selagi ada stok!! hari2 le melantak!! ( Jeling2 kat HaSue)...

Bihun jerrrr.....

Menu simple today...

Mulanya ingat nak posa lagi arini...tapi terlajak plak. Dah bangun kul 3 pg tu sbb c kakak jaga, nak gi toilet, pastu nangis...sebab tetiba takde suara..sakit tekak. Sambung tido nak kena peluk lak.. Aku pun tertido sama... Jaga lagi dah kul 4.15pg... dah ready2 nak g dapo, c adik lak merengek..ngigau gaknyer.. nak peluk gaksss... Ermmm...terus d buai mimpi balik ler mak budak nih!! Slalu nye masa tido ni dua2 cari mama depa yg gebus nih!!! alahaiiii.... dolu2 tahan kalau tak sahur..skang ni cam ngengada sket perut aku nih!! Senang beno lapooooo... huhuhu...



Sonang baitu...Malas nak pikir masak pe. Wat bihun sup jerk!! Hb minta watkan lamb chop sebab dia memang dah ada beli daging kamben tu...tapi tengok2 stok lado itam dah ellek... so, pusing lain ler... fanatik lamb cik abang sayangku itew...




Sup Kamben + tulang kamben...cepat & mudah sebab aku guna preasure cooker. Kejap je dah empuk... Senang keje acikkkk.. hehehe...kuah kena banyakkkkk, sebab aku suka hirup.. makan ngan sambal kicap pedas2 berapi.... wallahhhhhh......

Just SHARE - Oh Udang Geragau!!!

ARTIKEL DR SEORANG HAMBA ALLAH PRIHATIN

Aku pasti, bila ditanya tentang udang geragau. Pasti kalian rasa teruja dengan rasanya. Udang geragau ini apabila dimasak dengan nasi goreng memang menyelerakan. Itu belum lagi di tambah dalam masakan-masakan lain dan ada sesetengah mereka menjadikannya bahan utama utama untuk resipi sambal dan kuah bagi mee.

Aku terjumpa secara tidak sengaja industri ini ketika hari terakhir selepas tiba di jeti Kuala Gula, Kerian semalam. Aku lihat masyarakat Cina di sini yang merupakan nelayan kebanyakannya, menjadikan udang geragau sebagai hasil pendapatan mereka. Aku agak terkejut dengan penemuan ini. Lihat sajalah udang yang dijemur itu hanya diletakkan di atas kanvas di atas tanah. Selalunya bagi mereka yang arif, penjemuran seperti ini dibuat di atas pangkin khas.

Udang geragau yang basah dijemur. Kemudian pekerja Indonesia membalik-balikkan udang itu supaya ia cepat kering. Apa yang tidak sepatutnya berlaku ialah, pakaian pekerja berkenaan.

Lihatlah mereka hanya berpakaian seluar pendek sahaja. Rambut dan peluh bila-bila masa sahaja boleh tercampur sekali dengan geragau tersebut.

Lihat juga kasut yang mereka pakai. Kasut itulah juga digunakan untuk memijak tanah di luar kanvas. Sedap bukan udang geragau yang kita makan?

Ini pula penemuan yang lebih mengejutkan! Tiba-tiba aku ternampak dua ekor anjing berkeliaran di kawasan jemuran tersebut.

Anjing-anjing tersebut dengan selamba melalui kawasan kanvas jemuran. Manakala pekerja industri itu hanya membiarkan anjing-anjing itu tanpa dihalau.

Lihatlah betapa enaknya geragau yang bakal tiba di rumah kita dikongsi bersama dengan anjing-anjing ini. Malah dapat dilihat anjing-anjing berkenaan memijak geragau yang sedang dijemur tersebut.

Aku semakin teruja melihat gelagat anjing-anjing tersebut dan terus menghalakan D60 untuk meneruskan kerja-kerja mengambil gambar. Dan…..

Gambar di atas menjadi finale kepada industri geragau yang aku lihat! Lihatlah kelibat sang anjing di kiri gambar yang sengaja kencing hanya beberapa sentimeter sahaja dari kanvas jemuran! Astagfirullah! Jadi kalian, masih mahu makan udang geragau lagi? Entah mengapa aku geleng kepala. Dalam keadaan kita gegak gempita dengan isu makanan halal di Malaysia, kita masih terlupa melihat perkara syubhah seperti ini. Aduhai!

Menu bukak pose..............

Salam d malam hari.....

Menu arini simple jerk!! Posa tadi, rasa cam nak makan macam2...itula..inilah..huhu, nafsu betul!! Tapi tahap kemalasan tu lebih menguasai nafsu....Mata pun ngantukkkk...pas bangun masak sahur kul 4pg, terus tak tido dah... mata cam nak tertutup dah nih.... Perut lak kenyang gilers..



Honey Prawn

Tengok suma umah masing dah tayang menu kak Dayang nih...so, ngan perasaan membuak2, aku pun nak mencubaa.... Honey Prawn..urm..sedap!!!... Mekasih kak Dayang.. Berselera tul makan... lagi lak tambah ngan jering & tempoyak. Waduh2..........



sayur wat kangkung goreng belacan....



Biasalah...nafsu!!! nak gak makan kopok lekor! Made in Johor....goreng tak hingat!! Anak2 suka, abah depa suka...mama depa lagilaaaaaaaaaaa....suka banget!!! ari2 makan pun takper!!



Air laks...just minum air Nanas jerrr.....Just guna air sejuk jer, sbb aku tak bape suka ais.. hehehe..



Nak interprem gaks.....menu sahur pagi tadi... Sosej Goreng 3 rasa... masak masa mamai...cincai jerk!!

Scroll bawah untuk N3 Terbaru...:)

JOM JENGOK2..MANA TAU ADA YANG BERKENAN KE.. SAMBIL LEPAK2, DOK USHA2 LER. JANGAN LEPASKAN PELUANG UNTUK MILIKI APA YANG KORANG INGINKAN.. GERENTI...PUAS HATI!! Meh lepak kat TupperwareKu