Ratings and Recommendations by outbrain

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Wat tag lagi..............

Tag : My baby
dari Kak Yong

1. Anda sudah mempunyai berapa orang anak & nyatakan Girl or Boy?
Sepasang je. Of course 1 gurl & 1 boy.

2. Bila perancangan anda untuk menambah anak?
Tunggu bila hb dapat transfer balik Semenenjung. Heheheh....planning baik2!!

3. Nyatakan nama anak anda & ape makna nama anak anda dalam islam?
Siti Alya Nurjannah ~ Ketinggian Cahaya Syurga.

Ammar Nasrullah ~ Kuat Iman & Pertolongan Allah.


3. Siapakah yang memberikan nama anak anda?
Bincang ngan hb...banyak nama jadi pilihan tau!!!

4. Dari mana tercetus idea memberikan nama anak anda?
Rujuk dari buku nama pilihan & majalah Pa&Ma....pelanggan setia nih!!

5. Sekiranya anda dikurniakan seorang lagi cahaya mata...apakah nama yang akan anda beri?
Suka sangat ngan nama Aisyah...dulu nak bagi kat kakak, tapi anak sedara hb dah ada nama tu.. Simpan dulu.. Boy lak suka nama Adam. Wat masa ni nama yang disukai ialah AISYAH NURDAMIA & ADAM NAUFFAL. Sok lusa tak taula......


6. Berapa perancangan anak yang anda mahu & nyatakan berapa girl & berapa boy?
Maximum 5 orang. Tak kisah bape boys @ girls,tapi c kakak dah sibuk nak adik gurl...


7. Bagi yang sudah mempunyai anak lebih dari seorang...nyatakan berapa jarak beza umur anak anda?
Jarak kakak ngan adik cukup2 2 tahun 11 hari.


8. Untuk kelahiran anak anda yang akan datang....anda nak girl @ boy?nyatakan sebabnyer
Tak kisah, tapi kalau bleh girl sebab si kakak nak adik girl plak...dah ada boy. InsyaAllah..

10. Ape ciri2 persamaan anda & anak Anda?:: ciri?
Kami anak beranak sama2 suka berjalan....& pantang jumpa laptop!
Kakak ikut mamanya yang suka membaca...masa pregnant kakak rajin g National Library. Adik lak suka tengok kartun cam mama yang tak pernah mis kartun Detective Conan. Sebab masa pregnan suka sangat lepak depan tv!!!!...(buruk perangai!!)


11. Upload gambar anak anda untuk tontotan semua rakan blogger.



seterusnya nak serahkan tag ni kepada :

Kak Hana
Ijah a.k.a ika
HaSue
Kak mimi
Ros a.k.a Onigiri
Kak Asma
&
Kepada sesiapa yang rasa belom buat & nak buat....silalah...jangan malu2....

Amikkkkk............jangan tak amikkkk.

Lemak Pucuk Ubi...............

Lama tak makan pucuk ubi, so semalam bila nampak kat Pasar berhajat lak nak makan. Kalau kat kampung dulu2 senang nak carik daun pucuk ubi yang muda2 belia nih... kat tepi jalan, belakang umah...kadang depan umah pun ada. itu dulula... skang ni susah gak nak carik. Cuma kalau kat kampung tu, ada jiran yang berkebun tu...selalula dapat pucuk ubi, ubi kayu & ubi keledek free. Kalau anak2 balik kampung mak main order jer...

Tadi kuar lagik, bawa anak main kat Taman Permainan...tengok laut & bekpes kat sana. Sesekali menghirup udara segar pepagi. Sempatla berjogging....mengah2 c kakak dengan cuaca pagi yang panas terik. C adik penat je, hb lah kena dukung...bujang tu manja kemainn!!!...

Lepas penat layan anak2, gi cari pampers & susu. Stok dah nak abis... Balik2 umah terus start masak. Lauk arini selain pucuk ubi tu, ikan masak kicap lagik...& sambal belacan. Itu dah cukup buat hb makan bertambah2....ikan ngan sambal tu tak payahla nak interprem.....buring je kan!!!.



Pucuk Ubi masak lemak wif udang. Sebelum kuar pagi tadi sempat rebus lu daun ni, so balik jalan terus masak...cepat sket siap bersilat kat dapur nu...




Bekalan ringkas tuk makan kat Taman Permainan berlatar belakangkan laut.
Jemput2 pisang, Crab stick ngan Roti goreng rangup berintikan sosej. Anak2 kalau dah main bukan ingat nak makan sesangat!!! Mak bapak budak je yang banyak makan!!

Prawn Pizza...........: )

Pagi tadi kuar gi Pasar jap... lama dah aku tak gi Pasar Miri nih. Sakit tangan dok mengangkut barang2...kalau bleh suma nak d borong. Tu pun rasanya ada gi yang tertinggal. Sampai umah dah kul 11.30pg. Hari ni Jumaat, hb nak g masjid, takleh blanje lupa diri.

Dari semalam memang plan nak wat pizza, so sampai2 terus timbang menimbang & on BM tuk wat doh pizza ni. Sementara BM menjalankan tugasnye, aku dok siang ikan. Masakkan ank2 nasi ngan ikan kicap jer. Depa anak melayu sejati, mana nak makan makanan camni, roti pun tak d pandang, lagilak pizza yg ade kaler2 merah hijau nih..(erk..mana hijo nyer tuh??)..

Lepas hb balik jumaat baru siap pizza ku itu...Dah makan pizza hb nak nasi plak. Hualooh...takleh ilang melayunye tu. Sesekali nak jadi omputeh pun tak bleh. Sib baik lauk ikan kicap anak ada tinggal separuh. So, jamahla nasi sikit... wat syarat kononnyer... Sabo je laaaa...........Pe2la sayang, yang penting puas ati...


Pizza udang yang di sembur ngan cili sos bagi lagi pedas...



Baru kuar oven...cheese nye tak bape cair, wp dohnya dah nak hangus...ekekeke... tapi hb kata tu lagi best... Ni versi pizza nak siap cepat. Perut dah lapo. Buruk beno deco nya.....

Sesi menambah Koleksi....

Semalam punya cerita!!!
Kalau kuar cam biasalah...mesti ada benda yang ikut balik...

Ni d antara barang anak2 yang di angkut dari Gedung buku Popular.


Adik punyeeeee.....peminat setia Ultraman, batman, superman, spiderman...& ape2 'man' lagik. tapi lebih fanatik ngan Ultraman. Tak termasuk baju lagik!!!...



Kakak punyeeee..... Lebih kepada bahan bacaan ilmiah & buku latihan. Juga Sahiba tuk latihan mencipta lebih banyak perkataan. Leh main sesama!!! Aktiviti keluarga!

Beriani Udang ka???

Salam kepenatan menyelongkar & menggeledah stor....buang lagi ape2 yang tak sepatutnya. Tak taula...setiap kali mengemas mesti ada yang nak d buang...banyak sampah & sarapnye.. Pelik tulll! Selalunya setiap kali cuti skul ler operasi mengemas besar2an akan dijalankan kat umah aku ni.

Dari meja kerja hb yang memang cam kapal karam....bilik blajo & mainan yang kemas, sepah... kemas, sepah.. naik jenuh aku mengomel...berbuih mulut membebel... dah main bukan tau nak kemas elok2 kat tempat nya... Rasa cam nak buang suma mainan...tapi...sape yang beli suma mainan tu?? hb aku jugak!! Guna duit sape? hb aku jugak!! So, sayang oiii nak d buang!!... ekekeekke.. Tukang serak yang menggondol carta kat umah ni dah tentunya c kecik comeyku itew.. Bila org suh kemas.,...dengan cekak pinggang penuh gaya... "adik penat mama!!" ...rasa cam nak cubit2 jer... Gerammmmmmmmmm...

Kemas tak siap lagik, dah pikir nak masak tuk lunch lak... Tinggal suma, mandi manda & menyental bilik air...pastu masuk opis. Masak yang cepat jer... sebab nak sambung menyelongkar lagik...


Nasi Beriani Udang... Resepi ikut kat belakang peket rempah beriani tu jer. Resepi guna ayam, aku tukar jadi udang. Takde basmathi, aku guna bashidup. Nampak cam nasik goreng plak! Okla tu kann..

Menu tambahan, Ayam goreng ala2 Marrybrown (kak hana ala2 kepci!!!),anak2 leh makan sekalik. Malas nak masak menu lain tuk depa. Dan.. terung berempah. Hb tak bape gemar acar2 ni...so masakkan terung supaya dia nak makan sayur. Cam budak kecik gak, milih sayur!!!. Mula terung nak masak sambal, tapi tengok2 cili blend dah abis...malas aku nak mengerjakan cili kering tuh...so, masak apa yang simple. Tak brape pedas, tambah lagi ngan sambal cili api.

Scroll bawah untuk N3 Terbaru...:)

JOM JENGOK2..MANA TAU ADA YANG BERKENAN KE.. SAMBIL LEPAK2, DOK USHA2 LER. JANGAN LEPASKAN PELUANG UNTUK MILIKI APA YANG KORANG INGINKAN.. GERENTI...PUAS HATI!! Meh lepak kat TupperwareKu
RAPED BY OWN BROTHER @ TODAY'S JOKE