Ratings and Recommendations by outbrain

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

:)

"Bukanku tak sudi...kasih...untuk bersamamu..menulis lagi..."

Lagu yg ditujukan khas tuk blog kesayanganku yg dah lama bersawang.. huk3..
Dah banyak perkara yg aku terlepas..dah banyak hari spesel x diraikan dalam umah AJAIB nih.. Dr hari Ibu, ke hari 'Misi' aka Nurse, kendian hari Belia, pastu hari Guru..macam2 'hari' lah.. cuma harimau je takdek!! eheheheh..untuk itu.. untuk semuanya..selamat HARI semua yg terlibat spt d atas. Bukan ku lupa pada sahabat2 yg meraikan hari spesel tuh..cuma aku ni hangin M sikit.. huhu.
Dan untuk Hari yg baru berlalu iaitu Hari Gawai.. buat suma kengkawan yg ada d bumi kenyalang,yg meraikannya (ialah..bukan suma org sambut!), tempat aku blajo kenal buah dabai & terubuk asin.. Selamat Menyambutnyer.. Miss Miri a LOT!!!

Dan yg Terbaru, terKINI..dah tentunya hari yg di tunggu2.. iaitu Hari CUTI... huk3..cuti skolah. Bagi yg ada anak ramai, tentu hari yg paling riuh, meriah, sibuk & penat.. almaklumlah askar2 sepanjang hari d umah.. yg tolong 'kemas' nye lain, yg tolong 'kunyah'nye lain.. yg bergaduh, berebut nak remote tv @ lappie nye lagik.. pe2 pun semoga cuti kali ni lagi menyeronokkan..
Dah tiba musim buah..kenduri kawin pun bnyak cuti skolah ni.. lehla pakat2 balik kampung reramai. Aku nak balik tau...tapi org kampung lak nak mai KL, sbb sepupu aku kat Bangi tu nak kawin.. jd suma akan berpiknik sepuas hati kat umah aku nih. so, x merasalah duyan yg dok melambai2 panggil aku tuh.. hwuaaa... sedihhhh.. nak duyannnn....

Eheheeh.. esok2 aku rajin aku tepek gambo yek. Tadi ada wat cucur udang by k.nor tu..tp x de lak amik gambo.. Bakso pun abis gitu jek dlm perut.. x sempat wat kenangan... hahahhahaa...

Tips anak cemerlang!!!

Fahami betul-betul apakah tips-tips tersebut :

i) Pengurusan Masa :

Kenapa ?. Ya dengan membuat jadual waktu anak anda, adalah satu perkara terpenting bagi memastikan sistem pembelajarannya teratur dan sistematik. Terutama jadual waktu dirumah untuk anak anda membuat kerja-kerja sekolah yang diberi oleh gurunya. Dengan adanya jadual waktu kerja-kerja anak anda akan siap pada waktunya!

Bagaimana ?. Anda perlulah menyediakan rutin harian yang konsisten untuk anak anda ikuti sekembalinya mereka dari sekolah. Kebiasaannya mereka memang letih dan memerlukan masa untuk rehat. Justeru di dalam jadual itu juga jangan lupa selitkan ruang masa untuk mereka beriadah selepas menikmati minum petang atau selepas kembali dari kelas tuisyen atau kelas agama. Jangan lupa selitkan jadual untuk anak anda membuat kerja-kerja sekolahnya!

Jangan lupa pantau dan monitor perkembangan pembelajarannya dari masa ke semasa.

ii) ‘Get Organized’ :

Kenapa ?. Ya, bagi kebanyakkan pelajar, masalah-masalah di sekolah adalah di sebabkan oleh tidak dapat membuat persedian masa dengan betul. Mereka bermasalah di sekolah bukannya disebabkan mereka tidak cerdik atau kurang bijak. Tetapi disebabkan gagal menguruskan masa dengan baik.

Bagaimana ?. Sediakan ‘checklist’ untuk setiap keperluan anak anda yang perlu dibawa ke sekolah dan apa yang perlu dibawa pulang dari sekolah, setiap hari. Letakkan satu salinan di depan pintu atau di peti sejuk atau di mana juga yang anda rasa sesuai dan menjadi tatapan anda setiap masa. Juga, letakkan satu salinan di dalam folder atau beg sekolah anak anda!.

iii) Pilih prioriti/keutamaan :

Kenapa ?. Kadang-kadang anak-anak gagal menyiapkan kerja-kerja latihan dan tidak tahu yang mana satu harus dimulakan.

Bagaimana ?. Oleh itu, ajar anak anda untuk memberikan keutamaan kepada hal-hal yang penting. Contohnya adakah subjek-subjek utama yang perlu disiapkan dan di hantar esok harinya, atau mungkin adakah subjek-subjek tertentu yang mungkin akan di adakan ujian dan sebagainya. Senaraikan semua perkara yang harus dilakukan termasuk extra-curricullum di sekolah. Susun kesemuanya ikut keutamaan.

iv) Fokus :

Kenapa ?. Gangguan akan menyebabkan anak anda mudah hilang konsentrasi dan mengambil masa yang lama untuk menyiapkan sesuatu latihan. Ini menjadikan semua masalah timbul sebagai contoh kerja latihan yang mudah mengambil masa yang lama untuk disiapkan. Letih dan mula rasa bosan.

Bagaimana ?. Sediakan ruang belajar yang selesa untuk anak anda mengulangkaji pelajaran dan pastikan smeua peralatan alatulis tersedia berhampiran!

v) Motivasi :

Kenapa ?. Kebanyakkan anak-anak berkata akan melakukan yang terbaik di sekolah. Namun, masih ramai juga yang gagal untuk mencapai keputusan yang cemerlang.

Bagaimana ?. Sebagai ibuabapa cuba peratikan dan nilai apakah kebolehan anak anda ?. Sambut dan raikanlah kejayaan atau pencapaian anak anda tidak kira ianya besar atau kecil. Contohnya : mungkin hari itu dia dapat menjawab soalan mudah di sekolah dan menjadi pertama yang memberi jawapan betul, apa salahnya anda menghadiahkannya sebuah buku atau pen atau sekadar sekeping ’stiker’!.

vi) Luangkan masa untuk riadah :

Kenapa ? Anak-anak yang terlalu aktid biasanya sukar untuk menumpukan kepada pelajaran.

Bagaimana ?. Selepas sekolah, beri peluang anak anada untuk berehat, mendengar musik, menontong TV, menikmati minum petang sebelum anda mengajaknya membuat latihan kerja sekolah.

vii) Ambil berat :

Kenapa ?. Tindakan mengambil berat mengenai pelajaran anak-anak anda adalah suatu perkara yang sangat penting dan terbaik di dalam memastikan anak anada mempunyai sikap yang baik di sekolah dan dapat mengelakkan sikap-sikap yang negatif.

Bagaimana ?. Selalulah bertemu dan berbincang dengan guru-guru anak anda tentang perkembangan atau juga permasalah yang ada dengan mereka.

Scroll bawah untuk N3 Terbaru...:)

JOM JENGOK2..MANA TAU ADA YANG BERKENAN KE.. SAMBIL LEPAK2, DOK USHA2 LER. JANGAN LEPASKAN PELUANG UNTUK MILIKI APA YANG KORANG INGINKAN.. GERENTI...PUAS HATI!! Meh lepak kat TupperwareKu