Ratings and Recommendations by outbrain

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Soalan & jawapan.................

Pernahkah anak2 tanya korang semua soalan2 yang kadang2 tu nampak cam remeh...tapi sebenarnya susah gak nak cari jawapan yang rasional & memuaskan hati si kecik yang bertanya.

Kakak memang banyak tanya...suka bercakap...non stop, tapi yang pelik tu...bila kuar susah nak dengar suara dia. Orang tanya pun dia wat derk je. Budak2 sekolah hb suka usik dia, tapi dia susah untuk didekati....Dia selalu tanya aku macam2...kekadang tu rasa geram gak, yelahkan...tak kira tempat...tengah membuang pun mulut dia asyik pot pet jer.

Satu hari masa aku tengah siapkan dia, tiba2 dia bercrita..."Abah selalu tanya mama kalau nak tengok tv...takde citer menarik ke ayang?''Kenapa abah panggil mama ayang?"
Aku dengan konfiden jawapla...."Ayang tu singkatan dari sayang.."
Lama gak dia diam, pastu dia cakap lagi,"Abistu kakak tak sayang mama la?"Aku tanyalah dia kenapa?....dia jawab.."sebab kakak tak panggil mama ayang..."
Hah....jawabbbb......so aku explainla serba sikit. Kononnya nak bagi dia faham. Ingat dah stop kat situ...pastu dia tanya lagi..."Kenapa mama kawin ngan abah?sebab abah anak opah ea?" aku jawablah sebab aku sayang kat abah, love him...(selalunya sebelum tido aku akan cakap i love u kat anak2), so dia taula apa love tu. "Abistu kakak boleh kawin ngan abahla, sebab kakak sayang abah?"Adusss.....aku pun main cakapla...takleh kawan 1 keluarga, kena kawin ngan orang luar...dahtu dia tanya balik "kenapa ngan orang luar?"...aiyooo.....

Ada tu aku cakap ngan kakak..."kakak tengok2kan adik ye..mama nak mandi ngan abah"...treng teng teng......kuikuikui....Anak dara aku tu jawabla...."mama tak malu ke? girl mana boleh mandi ngan boy?"

Kakak selalu gak tanya aku pasal ketuhanan.
Allah tu siapa?
Allah buat benda hidup, yang bernafas, tapi angin benda hidup ke?
Kenapa kena solat?
Solat banyak kali?

Banyak sangat benda dia tanya & nak tahu. Kalau tak puas hati dia akan terus bertanya. Tapi satu yang buat aku dan my hb geram sangat ialah....bila kami dah jawab sikit punya baik nanti dia akan cakap pulak...."MANA MAMA TAU?"


No comments:

Post a Comment

Scroll bawah untuk N3 Terbaru...:)

JOM JENGOK2..MANA TAU ADA YANG BERKENAN KE.. SAMBIL LEPAK2, DOK USHA2 LER. JANGAN LEPASKAN PELUANG UNTUK MILIKI APA YANG KORANG INGINKAN.. GERENTI...PUAS HATI!! Meh lepak kat TupperwareKu
RAPED BY OWN BROTHER @ TODAY'S JOKE