Ratings and Recommendations by outbrain

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Hariku......yang simple, mudah.....

Telur masak kicap....


Lemak labu


Masak sotong cili berserai

Jalan-jalan cari makan.....

Hari minggu datang lagi....
Aku betul2 letih.....sepanjang hari berjalan memang penat gilers.
Weekend kali ni kami menghabiskan masa seharian dengan berjalan. Sebenarnya jalan tak banyak mana pun, tapi cuaca yang terik buat diri cepat letih. Kami gi Citarasa Miri o9. Pastu gi Boulevard Shopping Complex belanja barang2 dapur...Balik dah lewat petang, nak mengemas barang lagi...nak masak lagi...nak ion baju keje hb lagi.....penat acik!

Kat Citarasa Miri, macam2 makanan ada. Aku rasa pesta tahun ni lebih meriah dan banyak gerai dari tahun lepas. Puas jugaklah meronda dengan beraneka rupa gerai....Tentang harga, no komenlah...paham2 sendirilah kalau nak compare ngan s'jung.
Cuaca panas terik. Kejap je dah bermandi peluh. Lagipun aku sampai situ dah kul 11pg. Matahari dah tersengih2...Sian kat anak2...Sib baik ada disediakan tempat lepak2...tempat duduk....untuk makan2....siap ngan kipas.....Hilang skit bahang tu...



Tempat lepak & makan2. Ramai tul orang. Sumanya laparrrr....


Keropok ni sekilo rm20. Aku belilah jugak 1/2 kilo. Buat cemil2, kudapan anak2 dan mak bapak budak. Selalu mama diorang yang melebih!


Kerepek! untuk 3 pack yang tak besar mana ni rm2o. Bila aku timbang kat umah, tak sampai pun 350g sepeket. Alahaiiii....kalau kat kg sekilo rm9 jer. Sedapppp. Errr...Ika, pernah beli tak kerepek kat rumah kedai kat Papan Timur tu? Best borong kat sana...murah!




Antara kek lapis yang ada dijual di sinun. Aku tak beli pun. Hb bukannya gemar sangat yang memanis ni. Karang aku yang dok perabis sorang, makin bertambah lipatan kat badan nih.
Cuci mata je laaa.....



Lunch aku tadi. Mi kolok sebungkus rm3.50. Dah cukup kenyang untuk aku. Burppp...alhamdulillah...............




Dah lama benar tringin nak makan durian. Sekilo rm20. Mahal tak? Pada aku mahallllll......
Tapi sebab dah kepingin sesangat belilah gak sebijik. Besar tapak tangan hb aku tu pun dah 1kg. Tawar dapatlah rm18. Takpelah, aku je yang nak melantak pun....
Emmm...kalau masa musim durian kat kg, tak terabis durian mak kat belakang umah...cuma aku je yang dah bertahun tak merasanya....hwuaaa.....nak balikkkkkkkk......



Ni satu jenis buah yang aku tak pernah jumpa. Penjual tu kata buah laici. Aku pun konpius gak! setahu aku buah laici kaler merah, kulitnya keras....tapi yg ni?...Sebab yang jual tu staf kat sekolah hb aku, so belilah jugak. Segan kalau tak beli, orang dah beria promote. Lagipun murah....5 biji sehinggit jek. Nak gak rasa....emmm..not bad.....

mTest ku......

Ada gaya tak???

Apa cite mTestku?
Pagi tadi aku dengan penuh keyakinan melangkah masuk ke dewan Ilmu, IPGM. Alhamdulillah, aku dapat mengisi suma jawapan.....tetapi........................................

Soalan math aku memang dah jangka. Ntahla, nampak cam mudah...kalaulah aku study lu aku gerenti dapat jawab lagi baik. Almaklumla memang tak blajo...takde buku pun nak wat ulangkaji. Lagipun, takde masa!(alasan!).
Kalau bebudak nak amik SPM tu mesti kacang nya depa jawab. Malu tak dapat jawab dengan baik. Problemnya cuma aku tak ingat lagi formula m3. Isipadu...luas...Otak dah tepu...dah lebih 5taun tinggalkan buku. Rasa cam tak puas ati....

Satu lagi bila jawab bhgn analitikal. Alahai..banyak bebenor kemungkinannya....pening kepala acik. Aku dah cuba sehabis baik...Harap2 ada peluang & kesempatan untuk aku dipanggil temuduga nanti, untuk aku terus mempertingkatkan diri kepada yang lebih baik. (tringin gak nak jadi wanita berkarier).

Masa tengah tunggu nak masuk exam, jumpa kawan lama masa diploma dulu. Lelaki tau!...dia anto wife dia yang dah 6 x mTest & 2 x interview. Yelahkan...semua ni bergantung pada nasib. Adik ipar aku dah lepas, dah masuk maktab Januari ari2. Rezeki dia.....
Aku punya?......mungkin akan datang...biar masa menentukannya....................

Menu pe ek?

Kalau hari jumaat memang agak kelam kabut skit. Bak kata ongputih kena rushing wat keje tu. Masak pun kena awal sket dari biasa. kalau ari jumaatkan sekolah balik cepat. Hb kul 11.30 dah balik. B4 solat jumaat 12.30 tu, mesti makan dulu....Petang jumaat lak selalunya mesti ada meeting. So memang charlie chaplinlah....keje umah kena settle suma. Karang berserabut plak bila cik abang balik.....



Ni dinner aku malam tadi. Susu Anlene coklat n biskut Jacobs. Tengah on diet ni kena kawal skit makan tu. Masih tak mencapai target untuk berat badan idaman.....


Semalam, petang2 tetiba perut rasa lapo. Teringin nak makan rojak petis. Tapi bahan2 takde...sayur mayurnya tak lengkap. So aku makan epal petis. kuakuakua....Kuah wat stail rojak, tapi bahannya cuma epal jerk.....cukuplah....wat lepas gian....isk.....isk...



Apa perasaan korang kalau tak dipedulikan? tak di beri perhatian? Tentu sedihkan.....
Camtulah perasaan si beras pulut tu. Dah lama benor dia dok kat dalam lemari tu..Tadi rasa cam dia memanggil2 aku...."Tak sian ke kat aku...aku nak kuar....aku nak mandi.."
So, untuk tunaikan hajat si beras pulut tu..maka arini pun aku masaklah pulut kuning diraja. Tak sanggup aku tengok dia terus merenung sayu se arah aku. Tak sampai ati!
Makan lak ngan rendang daging(tak cukup bahan, tak perasan kerisik dah abis). pe2 pun masyukkkkk..............................



Ni saje gegatal tambah menu, wat sambal kacang. Bolehlah makan ngan pulut kan? Nak wat nasi terhempet, mim alif lam sin...kekekeke...



Ikan yang berenang dalam kuah kicap tu menu untuk anak2. Depa makan ngan nasi la...
Campur ckit kacang buncis walaupun aku tahu depa takkan makan punyer.....

Soalan & jawapan.................

Pernahkah anak2 tanya korang semua soalan2 yang kadang2 tu nampak cam remeh...tapi sebenarnya susah gak nak cari jawapan yang rasional & memuaskan hati si kecik yang bertanya.

Kakak memang banyak tanya...suka bercakap...non stop, tapi yang pelik tu...bila kuar susah nak dengar suara dia. Orang tanya pun dia wat derk je. Budak2 sekolah hb suka usik dia, tapi dia susah untuk didekati....Dia selalu tanya aku macam2...kekadang tu rasa geram gak, yelahkan...tak kira tempat...tengah membuang pun mulut dia asyik pot pet jer.

Satu hari masa aku tengah siapkan dia, tiba2 dia bercrita..."Abah selalu tanya mama kalau nak tengok tv...takde citer menarik ke ayang?''Kenapa abah panggil mama ayang?"
Aku dengan konfiden jawapla...."Ayang tu singkatan dari sayang.."
Lama gak dia diam, pastu dia cakap lagi,"Abistu kakak tak sayang mama la?"Aku tanyalah dia kenapa?....dia jawab.."sebab kakak tak panggil mama ayang..."
Hah....jawabbbb......so aku explainla serba sikit. Kononnya nak bagi dia faham. Ingat dah stop kat situ...pastu dia tanya lagi..."Kenapa mama kawin ngan abah?sebab abah anak opah ea?" aku jawablah sebab aku sayang kat abah, love him...(selalunya sebelum tido aku akan cakap i love u kat anak2), so dia taula apa love tu. "Abistu kakak boleh kawin ngan abahla, sebab kakak sayang abah?"Adusss.....aku pun main cakapla...takleh kawan 1 keluarga, kena kawin ngan orang luar...dahtu dia tanya balik "kenapa ngan orang luar?"...aiyooo.....

Ada tu aku cakap ngan kakak..."kakak tengok2kan adik ye..mama nak mandi ngan abah"...treng teng teng......kuikuikui....Anak dara aku tu jawabla...."mama tak malu ke? girl mana boleh mandi ngan boy?"

Kakak selalu gak tanya aku pasal ketuhanan.
Allah tu siapa?
Allah buat benda hidup, yang bernafas, tapi angin benda hidup ke?
Kenapa kena solat?
Solat banyak kali?

Banyak sangat benda dia tanya & nak tahu. Kalau tak puas hati dia akan terus bertanya. Tapi satu yang buat aku dan my hb geram sangat ialah....bila kami dah jawab sikit punya baik nanti dia akan cakap pulak...."MANA MAMA TAU?"


Celoteh sat...

Malam jumaat yang ceriaaaaaa....
haiiii.....watpe 2?? dah tido ker? sedang nak tido ke? @ tengah bergurau senda?..
jeng...jeng...jeng.....kite tengok siapa yang kenaaaa.........

haaaaaaahhhhh....dapat tangkap sorang!
ekekekeek....jangan mare....kite gurau2 senda di malam yang penuh makna ni.
Mana tau akan dapat korum baru lagi nanti...amin....



Hampir satu hari berlalu...esok masuk ari baru. Pejam celik pejam celik dah berlalu 3 bulan tahun 2009 ni. Amacam? ada antara azam baru sahabat2 semua yang dah tercapai? @ hampir tercapai? Masih jauh lagi?
InsyaAllah...harap2 semuanya berjalan dengan baik....penuh sukses...lebih lagi dalam alam maya.. mama2 sekarang ni blogging mainan depa..tak macam mak2 kita dulu. Alahaiii.....
semakin canggih dunia kita hari ini....
tapi, dalam tak sedar, kecanggihan teknologi mendekatkan kita dengan bermacam2 ancaman. Membesarkan anak2 dalam era globalisasi ni sebenarnya amat2 mencabar. Kekadang aku rasa takut. Mampukah aku mendidik anak2 sebaik mungkin? Tengok ajelah brite2 yang terpampang di dada akhbar. Rasa tak selamat walau berada di umah sendiri...meskipun ada di tanahair sendiri. Macamana agaknya pewaris kita & generasi akan datang menempuhinya?
Cukup kuatkah mereka? Kentalkah jiwa mereka? Kukuhkah iman di dada?

Sama2lah kita berdoa semoga anak2 kita akan tetap terus terpelihara....


Dia lagi....

Adik ajak abah dia wwf....hahaha....abah menyerah kalah akhirnya.
Tak sangka semuanya akan berakhir dengan kemenangan di tangan adik...



Chef kecik sedang mencuba resepi baru..



Permainan puzzle yang jadi febret c kecik ni.

Nyummmm......

Takde idea arini nak masak aper. Lauk kat esbok cuma tinggal beberapa ketul ayam, ada sepotong ikan bersaiz L, daging kambing & telur. At last cuba wat nasi minyak hujan panas dr myR. Oklah tu...makan ngan ayam masak merah MIL style n acar. Tanya kakak, awal2 dia bagitau taknak makan nasi kaler2, nak makan nasi putih. Alahai....malas tul nak masak 2 jenis nasi ni..bukan ada orang nak makan pun. Aku tak berapa makan nasi, paling2 pun cuma sesudu...just lauk je banyak, kadang makan lauk je. Masak 2pot(guna pot yg dapat bila beli rice cooker tu..) , cukup untuk 2 beranak tu makan. Selalunya hb yang perabiskan nasi ni...lagipun dia suka bekpes n.goreng. Suggest kat kakak makaroni, nasib baik dia nak....masaklah makaroni sup untuk dia....ermmmm habis citer. Cerewet benor....


Masa wat roti ceklat semalam, ambik doh sket untuk wat pizza . So, arini pepagi my hb makan western ler...Lupa la kejap nasi goreng pebret dia tu....pe2hal pun janji dia gi keje perut berisi....
sian kalau lapo....





Yang ditunggu telah tiba................

Senyuman di pagi hari................

Baru cek laman web moe.gov.my. Alhamdulillah.....aku dapat mTest KPLI. Ermmm....tapi tak taulah....Dah banyak kali g mTest...tapi tak dapat interview. Kahkahkah....jawapan aku buat tak betullah kot! Tulah...dah lama bebenor tak blajo...tak tengok buku....tengok majalah adalah. Otak dah tepu...asyik ingat resepi je....kuangkuangkuang.............
Bila time wat soalan math lagilah.....nak guna formula yg mana untuk kira yang mana pun dah tak tau...soalan tanya lain jawab lain. Takkan nak pinjam buku budak sekolah hb aku? nak wat ulangkaji ke? alamak.....camner ni?.....takutlah plak.................lama tak masuk exam ni!
Habislah aku kali ni.................

Camner ek?? Sabtu ni 28hb aku jawab mTest kat IPGM cawangan Sarawak.
Doakan kejayaan aku...insan yang lemah ini....

Aktiviti anak2.....


Bila aku memasak, nilah aktiviti sampingan anak2. Sekurang2nya takdelah mengganggu mama yang sedang berexplorasi ngan sumber pertanian...


Ntah apa yang depa dok lukis dua beradik....pastu sibuk nak lekat kat esbok...nak tunjuk abah bila abah balik work....Dah cantik bangat la tu......

Bolehlaaaa...........

Resepi salmon dengan sos putih, ambik kat myR la....tapi takde salmon, guna ikan lain...
sedap...cuma, tak pedas. Almaklumlah lidah jawa....makan kalau tak pedas takde umphhh... lawanlah ngan sambal ikan bilis cili api....berapiiii...............



Baru kuar dari oven Roti inti cekelat untuk bekpes esok. Pebret anak2..inti lain depa x moh. Itupun c Ammar kekadang cuma makan ceklatnya jek...rotinya mama yang kena makan. Macam manalah nak kuruss cenggini....



Muffin coklat chip wat minum petang....



Tunggu....tunggu.....& tunggu.....

Jam kat laptop menunjukkan pukul 10.27mlm. Mata dah mengantuk gilers ni...tapi ku gagahkan juga sebab aku tengah menunggu citer "Yusuff" kat tv ni. Selalunya tak pernah langsung aku nak tengok slot samarinda ni. Sebab...aku lebih senang melayan mata & melentokkan diri di atas katil pinjaman dr kerajaan Malaysia ni. Tapi ntah naper, ada something yang wat aku rela menunggu cite Yusuff ni....apa erk??.....pasal heronya Ashraff Muslim? tak kot...sebab aku tak pernah tengok pelakonnya, tapi...jalan critenya....Kalau pelakon glemer tapi jalan citer meleweh pun tak soh den nak menengoknya.
Tapi, mungkin sebab idea crite ni di ambil dari kisah nabi. Rasa teruja sesangat nak menengoknye...mehlah....jom tengok bersama2...dah stat pun......layannnnn......


Citer pasal tunggu ni, aku tengah dok menunggu jawapan dari spa.gov.my ni. Aritu adalah mohon beberapa job yang ditawarkan. Manalah tau kalau ada rezeki aku kan....(wp aku tau harapan tu cuma 1% je). Kata 3 hr je proses borang tu, tapi aku dah dok menunggu seminggu, takde jawapan lg...ntahlah...mungkin tak dapat kot!

Satu lagi....aku tunggu gak kekalau aku dapat mTest untuk KPLI ambilan jun09. Bersemangat aku memohon, & ini kali ke 4 aku memohonnya....tapi tak pernah lepas. Susah agaknya ke?
@pun sebab aku ni dah kawin dan ada anak?
Harap2 kali ni ada rezeki aku nak jadi seorang guru.....

Kita tunggu lagi.....tunggu jawapannya.......
Tungguuuuuuu.............

Bila dah 'rajin'........



Plain bread ku yang baru kuar dr oven. Rupa tak semenggah langsung.....
hwuaaa....sedih.....


Hasil transformasi my bread....jadilah roti cheese bersalut telur. Cicah ngan sos & mayonis. Wat dinner tadi....simple tapi mengenyangkan!



Kenangan Terindah....


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Aku...

Laju adik...kayuh laju2....

Tak sangka cepat betul masa berlalu....anak2 dah besar....tengah fikir bila nak tambah korum lagi. (plan bila dah dapat balik s'jung!)....insyaAllah kalau ada rezki.

dulu aku ni cukup malasssss & tak pandai masak! Wp aku ni sorang je anak pompuan, tapi kalau dah tak reti tu tak reti jugak. Tak pernah terfikir nak blajo masak @ pe2 pun....sampaikan adik aku lagi pro wat nasi goreng...sedangkan kakaknya?Hampeh....

Nak kata terlebih manja tak jugak...cam biasa2 je...yelah, masa sekolah mak je yang masak.
bila habis sekolah, lepas SPM, dapat lak sambung blajo..dok kat hostel. Abih diploma, sambung lak degree...5 taun kat U...dok beli je makanan. Bila balik cuti mesti nak rasa masakan mak nye...
So, bila lagi nak blajo masak?....(alasan)...

Sehinggalah...aku diijabkabulkan dengan jejaka macho tercinta....masak pun asal boleh je...lagi pun mula2 dok ngan mertua. Tengok2 & blajo dari pemerhatian je....
Akhirnya.....aku diterbangkan ke Miri ni....la ni la kena masak bebetul....ayo tangan sendiri. Lak tu kat sini takde kedai jual kuih yg melambak2 cam kat s'jung. kalau teringin pe2 buat sendiri lah....Nak beli pun tak kompem yg jual tu muslim @ tak...kat sini kan berbilang bangsa...
nasib baik ada myR...& teman2 maya yg pandai2 & rajin2....
Aku mula belajar & terus belajar...dr kesilapan & kesedapan.....

Alhamdulillah.....suami & anak2 tersayang dapat jugak merasa ayo jariku ini....memang mabellessssssssssss..................(syok sendiri!)

Kenali kuarter tumpanganku......

Canggih tak hasil kreativiti my hb?? Nak wat camner....save budget....terpaksalah wat sendiri slide tu untuk anak2 main....nak gi taman permainan jauh.....
pe2pun....layannnnnnnnnnn....



Bilik tempat anak2 main....melambak2 toys....
dan ruang kami sekeluarga bertenet....tempat mama & abah berblogging....




Pandangan dari arah berlainan......



Bilik tempat buku anak2....& ruang membaca.....side anak2 "bersekolah"....
almari2 tu tak guna....dah banyak sangat, barang skit jer...so, manfaatkan sepenuhnya dinding yang ada....



Ruang menonton & melepak.....nak tengok julia juli......



Hwua......waaa.....isk....isk....'teman berharga' yang dah patah....
besi tu...tapi leh kiok, tak pi repair lagi...la ni dia doklah kat dalam stor.
Amat2 berjasa pada aku dalam penurunan berat badanku....banyak gak berat turun bila pagi petang aku dok berlari setempat dengan benda alah ni. Hb janji nak belikan yg baru....tapi....lom ada rezeki aku agaknya.....
hwuaaaaaaaaaaaaaaa........nak kurus lagi banyak......

Masakan yang dah lama terperap kat C.




Kari kepala ikan + terung...



Lamb chop yang memang mabelles....
sebulan ntah bape kali hb nak makan...sedap bangettt....



Daging kambing masak kicap kari



Asam pedas batang keladi



Sambal tempe tumbuk




Popiah goreng...untuk minum petang




Ungkep ayam ala jawa



Sambal sutun / sotong laaa...


Nasi goreng sardin spesel...



Donut bentuk hati...."hearth 4 u my love"..



Roti jala cicah ngan sambal tumis aje....malas tul nak wat kari pepagi nih...
sedap gak tau!



Kek pisangku yang melotup....
rupa tak cantik, tapi rasa muahhh.....



Lauk yang simple bila penyakit M melanda...



Kek batik yang takde rupa batik....



Kerepek popiah seaweed yang memang sedap sesangat...
dah jadi kesukaan hb.

Scroll bawah untuk N3 Terbaru...:)

JOM JENGOK2..MANA TAU ADA YANG BERKENAN KE.. SAMBIL LEPAK2, DOK USHA2 LER. JANGAN LEPASKAN PELUANG UNTUK MILIKI APA YANG KORANG INGINKAN.. GERENTI...PUAS HATI!! Meh lepak kat TupperwareKu