Ratings and Recommendations by outbrain

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Welcome Back..........my mood.

Hari ni agak rajin sikit...rasa macam banyak benda nak buat...itulah...inilah...ermmm....mimpi ape ek malam tadi??...heheeh...mimpi pebendanya kalau tido pun tak bape nyenyak...bekas cabut gg semalam, asik nyut2 je...alhamdulillah pagi ni dah hilang...Angin kus kus pun dah pi jauh2..Harap2 dia tak datang balik ler....
Layan gambo je la erk....


Puding Roti dalam loyang



Wat Puding Roti Marble resepi kak Hana....Sedap....suka...Sebelum masak lunch tadi, sempat la buat jap. Masa lunch satgi dah sejuk....tapi dah potong pun, tinggal ngap jek!


Resepi copy paste dr Kak Hana...Mekasih ye kak.....sayang dia....muahhh....

Bahan-bahan ( satu loyang )
  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 8gram serbuk agar2
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air
  • 2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)
Cara2:
  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
  4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2!
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
  6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!
  7. Selamat Mencube!



Sebelum pe2 berlaku & terjadi, aku nak mohon ampun & mahap bebanyak pada yang empunya resepi. Dah terlebih menderhaka nih!. Ketupat sotong bukan versi Ghanu @ klate...tapi versi Johor...huakuakua...Leh gitu?... Ketupat sotong yang aku cilikan & cam masak gulai, cuma kering. Hb tak suka sangat lauk memanis ni...karang sape lak nak makan? So...kena make over banyak... MAAF yer......





Sup Cendawan Campur....





Jagung ni aku kukus pagi tadi. Lepas anto hb depan pintu, aku pun mulakan operasi. Mengukus jagung sambil membelek2 kosmo online...
Huisssh.....gg aku cukup lagi nak makan jagung ni tau....Anak2 wat tak pandang jer..jadi aku la yg kena perabihkan nih... Jagung ni banyak nostalgianya...Masa blajo Dip.Pertanian kat UPM lu, kami kena tanam jagung. Laktu musim panas, air kena angkut guna timba dari tasik sebelah kebun jagung kitorang tu. Penat sesangat woo...Dahla jauh gak, menimba lagi...tiap2 petang abiskan masa kat kebun tu. Nak pasang sprinkler, lecturer kata takde bajet...Hwuaa.... nak wat camne, nak dapat markah kan...kena rajin la....jagung tak tumbuh elok, sebab air tak cukup. Memang dah tak larat...asal dan & mampu je...sib baik satu grup dalam 8-10 org, leh gilir2, kalau tak langsung mati......Tapi...bila d ingat balik, rasa rindu & seronok masa tu. Zaman blajo yang enjoy...

1 comment:

  1. Nantikan ketupat sotong kak sal plak ya....versi kelatelah,nikan mek kelate.

    Nak resepi puding mable bleh.

    ReplyDelete

Scroll bawah untuk N3 Terbaru...:)

JOM JENGOK2..MANA TAU ADA YANG BERKENAN KE.. SAMBIL LEPAK2, DOK USHA2 LER. JANGAN LEPASKAN PELUANG UNTUK MILIKI APA YANG KORANG INGINKAN.. GERENTI...PUAS HATI!! Meh lepak kat TupperwareKu